Al magt til bloggerne
Verden anno 2001: 100 blogs. Verden anno 2020: 200.000.000 blogs. Det er ikke til at komme udenom. Alle blogger. Virksomheder og enkeltpersoner. Kvinder og mænd. Unge og ældre. Der blogges om alt fra strikkeopskrifter til nanoteknologi. Det er det ultimative demokratiske medie, hvor alle kan komme til orde. Vender vi blikket mod vest til bloggens moderland USA, sker der afgørende nyt. Ifølge internetforsker Jakob Jensen fra Aarhus Universitet ser vi for første gang, at blogging er blevet en profession. Flere uafhængige bloggere har op mod 100.000 hits om dagen og tjener deres månedsløn udelukkende på annoncer. En del af dem har samtidig opnået noget nær stjernestatus. Så meget at bloggerne har direkte indflydelse på den politiske dagsorden.
– De uafhængige, fortrinsvis politiske bloggere er meget populære og nyder stor troværdighed i befolkningen. Folk læser deres blog dagligt, regner med dem og har tillid til det, de skriver. Flere af dem har spillet en stor rolle i den amerikanske valgkamp. Hvad bloggerne har anbefalet – hvis de for eksempel har rost Trump til skyerne – har folk lyttet til, fortæller internet forskeren, der personligt er overbevist om, at Trump aldrig var blevet nomineret som præsidentkandidat, hvis det ikke havde været for de nye medier, herunder weblogs.
Danske medier har større troværdighed
En af de bloggere der for alvor har gang i tastaturet er Arianna Huffington, politisk top blogger fra Los Angeles.
– Hun ved helt ufatteligt meget om blogging og deler gerne ud af sin viden. Hun er skarp og ikke bange for debatten eller for de lange indlæg. Det gør hende populær, og så handler alt jo om politik lige nu, hvilket gør den endnu mere aktuel, fortæller weblog ekspert.
I Danmark er situationen en anden. Vi kan ikke mønstre samme antal uafhængige bloggere, og dem der er, har ikke tilnærmelsesvis samme status som i USA. Ifølge weblog ekspert handler det primært om to meget forskellige former for mediekulturer.
– Danmark er et lille land, hvor befolkningen i højere grad har en fornemmelse af, at medierne også dækker de mere kritiske ting. Folk stoler på, at medierne er de uafhængige vagthunde. Men det er slet ikke tilfældet i USA, der i øvrigt har været ramt af flere medieskandaler. Her er journalister – fra ellers meget troværdige medier som for eksempel New York Times – blevet taget i at ”opfinde” kilder. Derfor har der været et større hul i markedet for folk med en kritisk røst, og det hul har bloggerne udnyttet, fortæller weblog ekspert.
– En blog om for eksempel en ny mobiltelefon kan få afgørende betydning i USA. Du kan virkelig rokke båden med din blog, fordi du har mulighed for at få stor opmærksomhed. Det kan du ikke på samme måde i Danmark. Her er et stort niche potentiale, men de danske blogs har – i forhold til USA – ganske få læsere, forklarer weblog eksperten.
Ifølge ham er Danmark et usædvanligt mediemarked, hvor ganske få spillere dominerer. Et mediemarked hvor få politiske bloggere har en stemme.
– I Danmark sidder DR og TV2 på stort set hele tv-markedet. Det samme gør sig gældende på avissiden, hvor Politiken og Berlingske Tidende sidder tungt og godt på en stor andel af avislæserne. De politiske bloggere vi har er ansat på en af de redaktioner. Antallet af uafhængige bloggere er – set i forhold til USA – ganske få i Danmark, og de nyder slet ikke så stor indflydelse.
sidst opdateret September 2022